Matka urheilusponsoroinnin maailmaan

Oma historiani kaupallisten opintojen jälkeen on sisältänyt runsaasti töitä viihde- ja tapahtumabisneksen tehtävissä. Nuorena reilu parikymppisenä olin intohimoinen tenniksen pelaaja ja kiersin useita vuosia kansallisia pikkukisoja ympäri Etelä-Suomen. Verkostot kasvoivat ja kun sain toisen pelimiehen kanssa mahdollisuuden ottaa mailapeleihin erikoistuneen yrityksen Suomen maahantuonti haltuun, niin tuli ensimmäisen kerran yhdistettyä oma harrastus ja työt. Muutama vuosi tehtiin opintojen ohessa töitä ja opittiin bisnestä ja elämää laajemminkin.

Myytyäni osuuteni maahantuontifirmasta toimin muutaman vuoden sekalasissa myyntitehtävissä eri aloilla. Aktiivisen nuorkauppakamaritoiminnan kautta verkostot taas kasvoivat rutkasti. Oma ala löytyi jälleen vapaa-ajanbisneksistä, nyt tapahtumatekniikan parista. Muutama vuosi ensin markkinointipäällikkönä Pro-Tuotanto nimisessä TV-tuotantofirmassa, joka vuokrasi isoa LED-screeniä tapahtumajärjestäjille.

Kun Eppu Normaali vuonna 2003 perusti AV-alan verkoston Akun Tehtaan Ylöjärvelle, lähdimme innokkaasti mukaan tähän noin 15 yrityksen kotiin. Jo alle vuoden päästä avajaisista totesimme Akun ja muiden kumppaneiden kanssa, että LED-screeneille on selkeä tilaus tapahtumissa, joten tähän kannattaa panostaa ja tarjota monipuolisia alan palveluita tapahtumajärjestäjille. Pro-Tuotanto lähti omistajavaihdoksen jälkeen muille maille, joten perustimme Screen Factory Oy:n. Kymmenkunta vuotta kiersimme Suomessa ja naapurimaissa. Euroviisut, Pori Jazzit, Ruisrockit, yleisurheilun MM-kisat ja monet muut suuret ja pienet tapahtumat tulivat tutuiksi. Hienoja kokemuksia ja monenlaisia sattumuksia. Itärajan takanakin käytiin, mutta ei siitä sen enempää. Huh huh! Screen Factoryn toiminta siirtyi liiketoimintakaupan myötä Eppujen tytäryhtiölle ja itse ajattelin viettää jonkun aikaa sapattia ja keksiä jotain uutta.

Pienen huilin jälkeen oli kuitenkin tarkoitus palata tapahtumateknisten palveluiden tarjoajaksi, mutta kun samaan aikaan keväällä 2017 lentopallon miesten ykkössarjassa pelannut Akaa-Volley nousi Mestaruusliigaan, päätin lähteä auttamaan seuraa yhteistyökumppanihankinnassa. Parin kuukauden talkoilun jälkeen tarjosin uuden yritykseni Brilho Oy:n kautta Akaa-Volleylle toiminnanjohtajan tehtävien hoitoa palveluna. Viihdebisneksessä pysyttiin, mutta siirryttiin taas enemmän urheiluviihteen puolelle.

Brilho on portugalia ja tarkoittaa loistetta, loistoa, valoa yms. Sitä piti alun perin Brilhon kautta tarjota tapahtumatekniikan välityksellä tapahtumajärjestäjille ja heidän yleisölleen, mutta urheilumarkkinointi ja sponsorointi veivät mennessään. Nyt tarjoamme tätä loistetta ja loistoa urheilutapahtumien kautta sponsoreille ja tapahtumien yleisölle.

Olen opiskellut töiden ohessa Urheilumanageroinnin perusopinnot Vierumäen Urheiluopistolla vuonna 2018 ja nyt olen mukana Urheilun sponsoroinnin ja varainhankinnan korkeakouludiplomin opinnoissa Turun Ammattkorkeakoulussa.

LED-screenit kuuluvat edelleen elämääni, kun Brilho Oy vastaa myös Akaa-Volleyn ulkomainosnäytön ja pelihallin screenien mainosajan myynnistä.

Intohimona on nostaa urheilusponsoroinnin tasoa ja tehoa Suomessa. Urheilu herättää suuria tunteita, joita voidaan hyödyntää tehokkaan ja mieleenpainuvan markkinoinnin toteuttamisessa. Sponsorointi on vahvaa yhteistyötä sponsorin ja sponsoroitavan kesken.
Brilho Oy on nyt sponsorointitoimisto, joka tarjoaa palveluita sekä urheilijoille että heidän sponsoreilleen. Tiivis pitkäjänteinen yhteistyö vie kumppaneitamme ja alaa eteenpäin.

Markku Kuoppa
yrittäjä, toimitusjohtaja, myyntimies, markkinoija, roudari, …